Zachowaj smaki lata! cz. 3 – Kiszenie

kiszenie

W cyklu zachowaj smaki lata, była mowa już czym jest suszenie oraz marynowanie. Gdy mówimy o konserwowaniu żywności i przedłużaniu jej okresu przydatności do spożycia nie sposób nie wspomnieć o kiszeniu. Kiszenie to nic innego jak wpływ procesów zasolenia oraz fermentacji z działem szczepów bakterii mlekowych. Produkty kiszone wyróżniają się bogatym silnym kwaśnym smakiem oraz bogactwem witamin, w szczególności witaminy C.

Kiszenie, znane potocznie również jako kwaszenie jest od wieków bardzo popularne na obszarach z chłodniejszym klimatem. Również w Polsce, produkty kiszone m.in.  kapusta oraz ogórki są nieodłącznym elementem naszego zimowego menu. Kisimy przede wszystkim kapustę oraz ogórki, jednak znamy również bardzo ciekawe przepisy na kiszone pomidory, fasolkę szparagową, buraczki. Warzywa poddane kiszeniu powinny być dobrej jakości odpowiednio umyte i posolone. Sól w szczególny sposób przyspiesza proces fermentacji i produkcji bakterii mlekowych. Należy pamiętać również o zadbaniu o odpowiednią temperaturę i brak dopływu tlenu. Kiszenie to bardzo łatwy proces. Oprócz samego produktu najważniejsza jest sól oraz przyprawy, które wzbogacą kiszonkę o walory smakowe. Dodajemy głównie chrzan, czosnek, koper oraz gorczycę. Poza wartościami smakowymi przyprawy neutralizują proces powstawania drożdży.

Kiszona kapusta

Kiszona kapusta to nie jedynie walory smakowe. To również bardzo bogate źródło witaminy C, oraz witamin grupy B oraz K. Jedzenie kiszonej kapusty obniża poziom cholesterolu, oczyszcza organizm oraz poprawia przyswajanie żelaza. Zawiera również cenne pierwiastki i minerały m.in. magnez, cynk, wapń, potas, fosfor oraz sole mineralne i związki siarki. Dzięki tym mikroelementom, jedzenie kapusty wpływa na nasze dobre samopoczucie, poprawia humor i wspomaga przemianę materii. Znane są również właściwości antyrakowe kiszonej kapusty, szczególnie w rakach piersi oraz wątroby. Kiszonki są niezastąpione dla naszego układu nerwowego, krwionośnego oraz pomagają na osłabienie, zniszczone włosy i paznokcie. Równie bogaty w witaminy jest sam sok z kiszonek.

Kiszenie kapusty to bardzo łatwy proces nie wymagający dużej ilości czasu. Kiszenie odbywa się w drewnianych beczkach lub kamionkowych naczyniach. Kapustę szatkujemy drobno oraz ugniatamy z sola aż do momentu pojawienia się soku. Mieszamy z przyprawami oraz ugniatamy do przygotowanego naczynia – najlepiej beczki. Bardzo ważne, aby całą objętość poszatkowanych liści pokrywał sok.

Kiszone ogórki

Jeszcze większa popularnością od kiszonej kapusty cieszą się polskie ogórki kiszone. Przysmak pokoleń od morza aż do Tatr. Wyśmienite jako zakąska, do sałatek. Jednak przy przygotowaniu ogórków kiszonych sprawa jest nieco skomplikowana, ze względu na różne odmiany ogórków. Najlepsze oczywiście są te z przydomowego ogródka, naturalne, pozbawione chemicznych substancji rozwoju roślin. Zdarza się, że zakiszone przez nas ogórki są zbyt miękkie lub z dużą ilością wody. Należy wybierać do kiszenia ogórki ze sprawdzonego źródła. Nie zawsze nawet perfekcyjne przygotowanie zalewy i zakiszenie da nam pożądany efekt. Dobrym sposobem na sprawdzenie ogórka jest przekrojenie go na pół. Powinniśmy wybierać ogórki mięsiste, bez dużej ilości pestek i wody. Powinny być twarde, jędrne i chrupiące. Ogórki do wekowania nie powinny być również za duże, a zalewa powinna przykrywać je w całości tak aby nie gniły. Odpowiednio wyselekcjonowane ogórki powinniśmy dokładnie umyć wręcz wyszorować z pozostałych drobinek ziemi. Nieodłącznym elementem przepisów na ogórki jest świeży chrzan oraz koper. Spotka się również przepisy w których do słoików dodawane są liście. Liście porzeczki oraz wiśni nadają unikalny smak ogórkom, natomiast liście dębu ułatwiają je konserwować.

3papryki-mini   Poznaj przepis na:

  Papryka konserwowa

 

 

 

/

Podobne artykuly

Dodaj Komentarz

Adres email będzie niewidoczny. Wymagane pola zaznaczone *