/

Zachowaj smaki lata! cz.2 – Marynowanie

marynowanie

W poprzednim poście, przekonaliśmy się jak łatwo i szybko można przygotować nasze ulubione przysmaki do suszenia. Suszone, bakalie, owoce, grzyby są znane chyba wszystkim. Jednak w naszej strefie klimatycznej równie często wykorzystywano inną metodę konserwowania żywności – marynowanie. Marynowanie uwielbiamy przede wszystkim dzięki walorom smakowym. Niestety ta forma konserwowania, pozbawia produkty wartości odżywczych.

Marynaty nie są zalecany do podawania małym dzieciom, jak również osobom starszym ze schorzeniami układu pokarmowego. Kwas octowy używany do marynowania drażni przewód pokarmowych dlatego w diecie lekkostrawnej powinny być traktowanej jedynie jako dodatek. Zabronione jest również spożywanie marynat przez kobiety w ciąży. Zbyt duża ilość spożywanego octu może doprowadzić do anemii.

Jednak marynowanie to przed wszystkim szeroki wachlarz smaków i zapachów. Kochamy leśne grzyby marynowane, bardzo lubimy marynowaną paprykę, nie wyobrażamy sobie polskich obiadów i kolacji bez marynowanych ogórków. Marynowanie jest integralną częścią naszych posiłków. Bardzo dużą grupą potraw, które marynujemy przed gotowaniem, pieczeniem czy duszeniem są mięsa oraz ryby. Przedstawiamy dziś kilka sprawdzonych przepisów oraz dobrych przyzwyczajeń, dzięki którym Wasze marynaty będą „palce lizać”.

Sposób przygotowanej marynaty i jej dokładny skład zależy oczywiście od tego, jaki produkt chcemy marynować. Znamy doskonale marynowanie na bazie octu, wina, oleju czy nawet kwaśnego mleka. Aby proces marynowania przebiegł zgodnie z oczekiwaniami musimy pamiętać o 3 bardzo ważnych rzeczach:

  • Temperatura marynowania nie powinna przekraczać 12º
  • Ilość marynaty powinna być w odpowiedniej proporcji do potrawy, którą chcemy marynować
  • Musimy odpowiednio dobrać bazę marynaty. Nie wszystkie potrawy możemy marynować w occie, niektóre wymagają wina, niektóre oleju

Istotne jest również odpowiedni dobór proporcji marynaty względem wody. Jakiekolwiek własne ingerencje w przepis na marynatę mogą spowodować, że nasza potrawa się zepsuje lub będzie zbyt ostra np. jeśli są to marynowane gruszki używane jako deser. Pamiętając o tych zasadach, mając przygotowane odpowiednie słoiczki, przyprawy możemy przystąpić do marynowania.

Marynowanie mięs oraz warzyw to doskonały sposób na urozmaicenie naszej diety i codziennych posiłków. Co ważne, marynowanie nie pozbawia potraw mięsnych wartości odżywczych. Marynowanie mięsa sprawa, że staje się ono aromatyczne, miękkie i delikatne. Marynaty do mięs znane są z wielu przepisów, jednak stałą bazą jest: ocet, sól, wino lub inny alkohol oraz sok z cytryny. Bardzo często dodajemy również liść laurowy, ziele angielskie, goździki a nawet koper.  Istotnym jest aby ilość marynaty była odpowiednio duża, powinna ona przykrywać całe mięso. Zalecamy również dopasowanie odpowiedniego naczynia, które nie wejdzie w reakcję chemiczną z octem, kwasami oraz tłuszczem jak np. plastikowe miseczki. Stosuje się również owijanie mięsa folią spożywczą abo dobrze do siebie przylegało. Wśród przepisów na mięsne marynaty znane są techniki marynowania na sucho, czyli nacierania mięsa odpowiednio przygotowaną mieszanką przypraw, cebuli, oleju oraz np. musztardy. Marynowanie na sucho przyprawami jest bardzo popularne ze względu na krótki czas przygotowania.

Czas marynowania mięs

Wszystko zależy od rodzaju mięsa jakie marynujemy. Najszybciej marynuje się drób (skrzydełka, udka), jak również delikatne części wołowiny (polędwica, ligawa) potrzebują one 2-3 godzin w marynacie w chłodnym miejscu. Nieco dłuższego pobytu w marynacie wymaga mięso wieprzowe (około 6-8godzin) oraz pozostałe mięso wołowe. Jesli jest ono poćwiartowane na mniejsze kawałki potrzebuje około 12 godzin, większe całe części wołowe nawet do 2 dni. Podobnie ma się sytuacja z mięsem jagnięcym – wymaga ono około 10-12 godzin marynowania. Zupełnie odrębnym przypadkiem jest dziczyzna. Ta odpowiednio zamarynowana powinna odpoczywać nawet do kilku dni. Oczywiście są to wartości poglądowe, zależą one od samej marynaty, ale są zbliżone do rekomendowanych.

Marynujemy również ryby, zarówno te słodkowodne jak i morskie. Marynata dla ryb bazuje głównie na occie, oleju oraz przyprawach i warzywach (cebula, marchewka, koper). Marynowanie ryb służy przed wszystkim wydłużeniu czasu terminu do spożycia jak również poprawia smak ryby.

 

Marynowanie warzyw i owoców

Marynowane warzywa i owoce zyskują głębię smaku i są wykorzystywanie przede wszystkim w celach deserowych lub jako dodatek do potraw. Marynujemy głównie gruszki, śliwki, brzoskwinie, wiśnie oraz paprykę, ogórki oraz oczywiście grzyby. Te ostatnie są przysmakiem polaków. Można je spożywać jako przystawkę lub bardzo dobrą zakąskę do alkoholu. Mogą być również elementem pysznego tatara, dziczyzny lub wieprzowiny. Najlepiej do marynowania nadają się borowiki, maślaki, podgrzybki, rydze, opieńki i gąski. Czy w całości czy pokrojone z dodatkiem cebulki, gorczycy są popularne na każdym polskim stole.

 

3papryki-mini   Poznaj przepis na:

  Papryka konserwowa

 

 

 

 

/

Podobne artykuly

Dodaj Komentarz

Adres email będzie niewidoczny. Wymagane pola zaznaczone *